منتدي ممدوح عزت موسي MAMDOUH EZAT MOUSA FORUM

هلا وسهلا بك عزيزي الزائر لمنتدي النخبه..منتدي ممدوح عزت موسي
أن لم تكن مسجلا ارجو سرعة التسجيل حتي نستمتع بوجودك معنا عضوا متميزا
نورت المنتدي وزدته بهاءا ونورا
منتدي ممدوح عزت موسي MAMDOUH EZAT MOUSA FORUM

محبي االقصه العربيه والثقافه والفنون الزواج والأسره وشئون المرأه المال والاقتصاد والعلوم الطبيه والعلوم الهندسيه بمختلف تخصصاتها والدين والدنيا

المنتدي يرحب بالأعضاء جميعا وفي انتظار رأي الجميع فيما يتم نشره بالمنتدي ومقترحات الأعضاء في تطوير المنتدي بما يتوافق مع الأحتياجات العلميه والأدبيه والفنيه

المواضيع الأخيرة

التبادل الاعلاني

ديسمبر 2016

الأحدالإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبت
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

اليومية اليومية


    ديمقراطية سيدين...قصه قصيره

    شاطر

    ممدوح عزت موسي
    مدير عام المنتدي
    المشرف العام
    مشرف منتدي القصه
    مشرف منتدي العلوم الهندسيه
    مدير عام المنتدي  المشرف العاممشرف منتدي القصهمشرف منتدي العلوم الهندسيه

    عدد المساهمات : 350
    التميز : 9
    تاريخ التسجيل : 13/05/2010

    ديمقراطية سيدين...قصه قصيره

    مُساهمة من طرف ممدوح عزت موسي في الخميس أبريل 28, 2011 11:27 am

    ديمقراطية " سيدين"
    جلس سيدين علي مصطبة الدوار الذى يستقبل فيه والده العمده أهل القريه ولكن سيدين لن يشارك والده هذا الواجب البروتوكولي كعمده للقريه..ولكن كانت جلسته في ربيع هذا العام مع اصدقائه من شباب أهل البلد للسمر والفكاهه وايضا تناول المشروبات التي يتميز بها بيت العمده مع الضيوف.
    و سيدين باعتباره شاب انهي التعليم الجامعي هذا العام ويحلم بتحقيق طموحه كأبناء جيله من الشباب.
    و طموحه يختلف كثيرا عن أبناء جيله من الشباب الجامعي ...فهو يحلم بالجاه والثروه ومفيش مانع السلطه اذا أمكنه ذلك...ولما لا وهو ابن عمدة القريه وكمان اسمه سيدين مش سيد واحد..وعلشان كده اعتقد انه يملك اسباب الطموح ولا مانع ان ينفق بعضا مما يملك والده العمده من اراضي واسعه لا يهمه قليلا او كثيرا كيف آلت تلك الاراضي لوالده العمده. المهم ان يحقق ما يحلم به..ولهذا كان موضوع الدردشه مع إصدقائه الذين لا يحلمون سوي بوظيفه في ادارات الحكومه تؤهلهم لبدأ حياه باي شكل من أشكالها المتواضعه..
    وسيدين مواطن يؤمن بالديمقراطيه حسب نهجه هو وليس كما يعرفها ويفهمها القله المثقفه من أهل قريته..حيث ان الأغلبيه من مواطني القريه لا ينشغلون قليلا او كثيرا بالسياسه قدرانشغالهم بالسعي واللهث وراء لقمة العيش.
    وفي حديثهم الذي تطرق اليه الأصدقاء ..عن الديمقراطيه..التي نعيشها الان..وانبري احد الاصدقاء والذي يعتقد انه من المثقفين الفاهمين لكثير من الامور السياسيه يقول: الديمقراطيه يا اخي سيدين كما نفهمها منذ أن خلق الله الأرض وما عليها هي ببساطه حرية الاختيار وحكم الشعب لنفسه وأيضا هي شكل من أشكال الحكم السياسي قائمٌ بالإجمال علَى التداول السلمي للسلطة و حكم الأكثريّة و حماية حقوق الأقليّات و الأفراد...هكذا نفهم الديمقراطيه. ويبدوا من كلامه انه خريج حقوق.
    فرد عليه سيدين مستغربا ياااااااااااه بقي هي دي الديمقراطيه؟ ..بتقول حرية اختيار! وكمان تدوال السلطه!...طيب ما انا ابن العمده واتخرجت من الجامعه وعندنا ارض يمرح فيها الخيل..ويهيأ لي اني يعني لو رشحت نفسي عن دائرتنا كلكم واهل القريه والقري المجاوره هتختاروني..وأردف قائلا هو انتم هتجدوا حد أفضل مني...فتعجب اصدقائه مما قال!! وقال له أحدهم يا سيدين يا صديقي صحيح اللى بتقوله؟.. بس الانتخابات في الدايره مش كده خالص ولها حسابات تانيه خالص وبصراحه كده الموضوع ده يحتاج لفلوس كتير جدا..وكمان لازم الكبار يوافقوا..فنظر اليه متسائلا بتقول الكبار؟؟ هو فيه حد اكبر من أبي العمده...فرد اخر( وهم مجموعة اصدقاء منذ الطفوله واتخرجوا من كليات مختلفه بالجامعه) بتقول ابوك العمده كبير!؟...(معلهش يا سيدين!!) واضح انك مش واخد بالك خالص ..اسمحلي وماتزعلشي مني انا برضه زى اخوك..ابوك العمده هو كبير القريه يا دوبك..لكن يروح فين مع كبار البلد؟؟ دول يا سيدين كبار جدا وحيث كونهم كبار يقدروا ينسفوا القريه كلها بما فيها أبوك العمده كمان..وبعدين هو مش فيه احزاب ومنهم حزب واخد من الديمقراطيه بس اسمها وهو اللى بيحكم البلد من زمااااان وكل مره يغيره اسمه لزوم الزمن ومتغيراته..وأردف شارحا لابن العمده المغيب عما يجري حوله..كان في الاول اسمه الاتحاد الاشتراكي وبعدين بقي حزب الوسط واخيرا الحزب الوطني الديمقراطي..والكبار ما اتغيروش ويعني لو حصل تغيير بيكون لزوم التمويل وخدمة الكبير..فقال سيدين منزعجا تاني بتقول كبير؟؟ هو فيه اكبر من ابي العمده في الدنيا كلها؟؟..فرد عليه صديقه ضاحكا ايوه يا سيدين فيه اكبر من ابوك العمده وعمد القري كلها...العمده الكبير قوي..عمدة مصر المحروسه..وضحك الاصدقاء...وقطع سيدين ضحك اصدقائه سائلا طيب قولولي اعمل ايه؟؟ فقال احدهم لا بسيطه..انت تخلي ابوك العمده يبيع عشرة افدنه وبنصف الثمن تعمل الدعايه والمؤتمرات والعزايم والهدايا والهبات لاهل الدائره..والنصف الاخر توصله للراجل الكبير بتاع دائرتنا كهديه له وللحزب والناس اللى معاه...يقوم هو بقه يضمك للحزب ويصعدك كمان فيه.
    ولما ينفتح الترشيح يختارك في الدائره عن الحزب ويعملك انت وجدك وابوك العمده سيره ذاتيه..يقول فيها ان جدك العمده الله يرحمه كان من الفدائيين اللى تطوعوا فى حرب فلسطين وان ابوك العمده حارب اليهود في حروب 56 و67 وكمان لو عايز 73 .
    فضحك سيدين مما يسمع ونظر الي صديقه متسائلا اللى بتقوله ده صحيح؟؟ فرد عليه الصديق قائلا طبعا صحيح..ولو فعلا انت عايز (خلي العمده يجهز نفسه بكام فدان كده).
    وهم علي هذا الحال من الدردشه الشبابيه والتي يشوبها السخريه والضحك مما وصلت اليه الديمقراطيه . وبعد منتصف الليل بقليل وقفت سياره يبدوا من شكلها انها تابعه للشرطه وخلفها سياره اخري اشبه بسيارات نقل الجنود ..وهو امر تعوده سيدين كثيرا حيث ان البيه ضابط مباحث البندر عادة يمر علي العمده عندما يكون هناك ما يقلق الامن العام..ولكن هذه المره اختلفت كثيرا عما سبقتها فالقادم لم يكن ضابط المباحث المعروف لهم جيدا ولكنه ضابط يرتدي ملابس اشبه ما تكون الي ملابس القادم الي معركه حربيه وكان برفقته جنود كثيره مدججين بالسلاح الالي ويتقدمون بخطوه عسكريه منتظمه وسريعه ويحيطون منزل العمده من كافة الاتجاهات وقام اخرون بالقاء القبض علي سيدين برفقته أصدقاء السمر..وامره الضابط ان يسير واصدقائه معه بهدوء وبدون اي مقاومه كما امر بعض الجنود بالتوجه لداخل منزل العمده للتفتيش واحضار المضبوطات من غرفة سيدين ..وعادوا ومعهم بعض الكتب الدينيه وايضا معاهم حضرة العمده والذي سال الضابط : ايه الحكايه يا بيه...فنظر له قائلا بتسال ايه الحكايه يا عمده والمحروس ابنك( وشلة) العيال اللي معاه في الجماعه المحظوره اياها محظورة ايه يا بيه؟؟ ونظر لابنه سيدين انت يا واد في المحظوره اللي بيقول عليها البيه ؟؟ فنظر سيدين لاصدقائه ويكاد يقع من( طوله) سائلاوهو يرتجف من الرعب هي المحظوره دي برضه ديمقراطيه؟؟
    تمت


    _________________

    "لا اله الا الله العليم الحليم،لا اله الا الله رب العرش العظيم،لا اله الا الله رب السموات والأرض ورب العرش الكريم."



     


      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس ديسمبر 08, 2016 12:49 am